۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۰۶۰۹۴
حجت الاسلام والمسلمین گرجیان:

کرسی های آزاد اندیشی در حوزه باید رونق گیرد | هنوز در ابتدای راه هستیم

کرسی های آزاد اندیشی در حوزه باید رونق گیرد | هنوز در ابتدای راه هستیم
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم توجه به اندیشه های مخالف و برگزاری دقیق نشست های نقد و مناظره تأکید کرد: تضارب آراء و توجه به سخن مخالفان سیره ائمه معصومین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به لزوم توجه به اختلاف رأی های علمی در حوزه و توجه دادن رهبر معظم انقلاب به این مسأله در دیدار با طلاب و فضلای حوزه اظهار داشت: سخن ایشان در حقیقت تفسیر قول امیرالمؤمنین(ع) است که فرمودند: اِضرِبُوا بعضَ الرأيِ ببعضٍ يَتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ یعنی آراء و ایده ها را با هم بررسی کنید تا انديشه درست متولّد شود.

وی افزود: اگر واقعا تضارب آراء و محاوره اهل علم و نظر در حوزه پررنگ باشد می تواند تأثیرات شگرفی در پیشبرد اهداف علمی داشت باشد، چراکه در گذشته مقاومت های شدیدی نسبت به این مسأله در حوزه صورت می گرفت؛ یعنی نه تنها از نظرات بدیع و نو استقبال نمی شد بلکه به شدت با آن مقابله می شد.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با بیان این که تضارب آراء و توجه به سخن مخالفان در سیره و سخن اهل بیت(ع) نمود ویژه ای داشته است، گفت: امام محمد باقر(ع)، امام جعفر صادق(ع) و امام رضا(ع) حتی با افراد ملحد مناظره داشتند و حرف های آنها را می شنیدند، ما نیز اگر خود را پیروان آن حضرات می دانیم باید این سیره را در دستور کار قرار بدهیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بحث راه اندازی و تقویت کرسی های آزاد اندیشی را چه در حوزه و چه در دانشگاه مورد تأکید قرار دادند ولی هنوز آنچنان که باید و شاید در حوزه جای خود را پیدا نکرده است، هرچند برخی مراکز علمی تلاش کرده اند که حرف های مخالف را نیز گوش کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به شیوه صحیح برگزاری نشست های نقد و مناظره علمی ابراز داشت: یک نشست و کرسی آزاد اندیشی زمانی نتیجه بخش است که دو طرف مسلح به سلاح علم باشند و از برخوردهای صرفا شعاری پرهیز کنند؛ به هرحال کارهایی در این زمینه شده ولی هنوز اول راه هستیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: اگر حوزه همان ده سال پیش که رهبر معظم انقلاب این مسائل را مطرح کردند به دنبال راه اندازی و تقویت کرسی های آزاد اندیشی می رفت امروز دست مان خیلی جلوتر بود و امروز مجبور نبودند که دوباره نسبت به این مسأله تذکر بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان طرح موضوعاتی مربوط به اصل اسلام و نظام جمهوری اسلامی در کرسی های آزاد اندیشی را ضروری برشمرد و گفت: رهبر معظم انقلاب مدت ها قبل فرمودند که حوزه مادر نظام است و باید وظیفه مادری خود را نسبت به نظام انجام بدهد، بنابراین حوزه زحمات زیادی برای انقلاب و نظام اسلامی کشیده که منکر آنها نیستیم ولی نسبت به کار بایسته در این حوزه فاصله زیادی داریم.

وی اضافه کرد: عزیزان ما در شورای مدیریت و مراکز اصلی حوزه باید نسبت به این گونه مسائل دغدغه جدی داشته باشند، ما نمی خواهیم حوزه را زیر سؤال ببریم چراکه در این عرصه وسیع کارهای زیادی انجام شده ولی کارکرد ما کم است و آقایان نباید به این مقدار اکتفا کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه شبهات نوپدید زیادی نیز نسبت به نظام مطرح است، گفت: بدون شک با راه افتادن یک نظام شیعه در پرتو مکتب اهل بیت(ع) و به عنوان الگو مطرح شدن آن طبیعی است که هجمه ها علیه آن زیاد می شود و قدم ها و قلم های زیادی به کار افتاده اند، حال در این وضعیت ما چقدر رو به جلو بوده ایم؟ چقدر به استقبال این شبهات رفته ایم؟ آیا فقط به دنبال دفاع کردن بوده ایم یا حرفی هم برای زدن داشته ایم؟ چه مقدار قرارگاه برای مقابله با این حرکات ایجاد کرده ایم؟ بنابراین انصافا نیازمند تلاش بیشتری در این عرصه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در عرصه نظام، اعتقادات و به ویژه ترویج بعد اجتماعی اسلام متأسفانه کارهای کمی انجام شده است که حتما باید به آن توجه داشته باشیم، همچنانکه مرحوم ملاحسین بحرانی می فرمود: حتی نه دهم از اعمال به ظاهر شخصی و فردی ما اجتماعی است که ما به آن توجهی نداریم./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات